Pages

Bersih 3.0: Kejadian Rempuhan Kereta Polis

Ini dia cerita kenapa dan mengapa terjadinya aksi rempoh.


Jika dilihat pada gambar sepasang kaki sedang menghala ke atas dan kepala ke bawah hasil akibat dirempoh proton waja Polis yang bertugas hari itu?

Kenapa Polis merempuh mereka itu?

Maka jawab mereka yang menyokong tindakan polis itu setelah melihat video di Youtube selama seminit dan ditambah pula dengan hajinamoto TV3 maka mereka beranggapan polis yang memandu itu tidak bersalah. Polis itu hilang kawalan dan ada juga yang kata polis itu pensang. Mana mereka dapat maklumat ini adalah setelah melihat video di youtube.

Mereka tahu apa kisah sebenar yang terjadi?

Mereka kata polis telah diserang dan menyebabkan polis itu lintang pukang lari dan akhirny hilang kawalan dan merempoh mereka yang berada ditepi jalan itu. Mana mereka dapat maklumat? Adakah mungkin setalah mereka membaca blog yang paling hebat penyebar fitnah iaitu blog Papa Gomo.

Ini cerita sebenarnya.

Selepas polis melepaskan gas pemedih mata maka berkeliaranlah lari para peserta himpunan BERSIH 3.0 untuk menyelamatkan diri. Ketika itu, ramai yang sudah menangis dan muntah-muntah kerana gas pemedih mata kali ini kandungan bahan kimianya lagi teruk berbangding dengan gas yang digunakan semasa menghalau peserta himpunan BERSIH 2.0.

Namun rezeki peserta ini baik maka sebuah lari berhenti dan memberi air mineral. Berkotak-kotak botal air mineral air telah diberi dan jika dirujuk pada gambar banyak kotak air mineral disitu.

Sedang mereka cuba pulihkan kesengsaraan untuk bernafas dan susah untuk melihat maka lalu 2 buah kerata waja polis. Sebuah kerata hanya lalu dengan perlahan dan tiada apa berlaku pada sebuah kerata waja pertama itu.

Namun berbeza kerata waja yang kedua ini,pemandu kerata itu telah menimbulkan provokasi dengan membunyikan hon dan menyebabkan peserta hilang sabar dan membaling botol mineral. Tidak dinafikan ada juga yang bertindak ganas sehingga menendang kereta waja itu sehingga kereta itu kemak.

Mungkin agak terlalu takut lalu kereta waja itu memecut lacu sehingga hilang kawalan dan meyebabkan kerata yang dipandunya itu merempoh peserta yang tidak terlibat dalam upacara membaling botol itu. Ini kerana kereta waja itu tidak bergerak terus ke depan tetapi membekok ke bahu jalan sehingga ada yang tercedera dan diantaranya adalah wanita mengandung.

PERSOALAN?

Kenapa polis perlu timbulkan provokasi dengan membunyi-bunyikan hon atau pelbagai lagi provokasi. Adakah polis yang bertindak hari itu mengikut SOP Polis yang sebenar dan bukankah tugas polis ialah mengawal keadaan sehinggalah keadaan tidak terkawal barulah Polis boleh bertindak dan itu pun masih memerlukan SOP dan bukannya menggunakan undang-undang hutan!"

Sumber: Muntahpelangi.blogspot.com

0 comments: